Поиск по этому блогу

воскресенье, 25 января 2015 г.

Tibetréa - Herr Mannelig

Классическая скандинавская песня "Herr Mannelig" в исполнении фолк-группы Tibetréa



Herr Mannelig Lyrics:

Bittida en morgon, innan solen upprann,
innan foglarne började sjunga
bergatrollet friade till fager ungersven.
hon hade en falskliger tunga:

Refrain:
Herr Mannelig, Herr Mannelig, trolofven I mig,
för det jag bjuder så gerna;
i kunnen väl svara endast ja eller nej.
Om i viljen eller ej.


Eder vill jag gifva de gångare tolf,
som gå uti rosendelunden;
aldrig har det varit någon sadel uppå dem,
ej heller betsel uti munnen.

Eder vill jag gifva de qvarnarna tolf,
som stå mellan Tillö och Ternö;
stenarne de äro utaf rödaste gull,
och hjulen silfverbeslagna.

Refrain

Eder vill jag gifva ett förgyllande svärd,
som klingar af femton guldringar;
och Strida huru I strida vill
stridsplatsen skolen I vinna.

Eder vill jag gifva en skjorta så ny,
den bästa I lysten att slita;
inte är hon sömmad med av nål eller trå,
men virkad af silket det hvita.

Refrain

Sådana gåfvor jag toge väl emot,
om du vore en kristelig qvinna,
men nu så är du det värsta bergatroll
af Neckens och djefvulens stämma.

Bergatrollet ut på dörren sprang,
hon rister och jämrar sig svåra:
hade jag fått den fager ungersven,
så hade jag mistat min plåga.

ТОР от "Начала Времён"